1 věc motivuje zaměstnance nejvíce. A firmu nestojí ani korunu navíc…

Pokud někomu zvýším plat, je to na začátku pecka. Člověk si toho váží, lépe se mu pracuje, cítí zadostiučinění za svoji práci a je mu lépe. Jenže časem si na to ten člověk zvykne, začne i více utrácet a euforie pomine. Statistiky ukazují, že cca po 3 měsících už to bere zaměstnanec opět jako samozřejmost. A totéž platí o benefitech.

Ale už jste zažili někoho, komu by se omrzela pochvala? Já opravdu ne. I ti, kteří tvrdí, že ji nepotřebují, ji ve skrytu duše mají rádi. Pochvala motivuje pracovníky nejvíce, funguje trvale a přitom to firmu nestojí ani o korunu navíc.

Zpětnou vazbu na svoji práci podřízení potřebují a očekávají ji. Pochvala je ujistí, že věci za které je chválíte jsou v pořádku, budou v nich pokračovat a nejspíše se v nich po pochvale budou dále rozvíjet a zlepšovat.

,,A proč bych měl lidi chválit když za svou práci dostanou zaplaceno?“ – slýchávám občas na kurzech. Je to stejné jako to, jestli poděkujete když vás auto pustí na přechodu. Není to povinné, ale potěší to. Někdo to dělá od přírody, někomu je to naprosto cizí. Nicméně když budete lidi za dobrou práci chválit, ocení to více než některé benefity. Že je to naivní výmysl? Není. Na toto téma se dělalo mezi zaměstnanci tisíce dotazníků a dokonce i nezávisle na profesi (manažeři/dělníci) z nich vyplynulo, že pochvala od nadřízeného je pro ně v práci nejvíce motivující.

 ,,Ale když já ty lidi nemám ani za co pochválit.“ – slýchávám také. Kdo hledá, najde. Je potřeba sledovat i dílčí úspěchy. Např. že se pracovník do nějakého projektu vůbec pustil. To, že ještě projekt neprobíhá podle našich představ samozřejmě doladíme konstruktivní kritikou. Ale na začátku rozhovoru vždy nejdříve řeknu co se už povedlo a v čem chci aby pokračoval. Lépe totiž pak člověk přijme i tu konstruktivní kritiku.

Chválím vždy pracovníkovo jednání, které chci aby pokračovalo a dále se rozvíjelo. Pochvala nikdy není ironická.

Př.: Pochvala není:

,,No to je dost, že jsi to konečně pochopil a posíláš ty tabulky v tomto formátu.“

Pochvala je vždy pouze pozitivní, konkrétní, motivující, povzbuzující.

Př.: Pochvala je:

,,Super, že sis dohledal jak ty tabulky posílat. Výborně! Takhle přesně v tom pokračuj. Jsem ráda, že jsme to spolu vyřešili.“

Je to velký rozdíl, že? 🙂

Spokojenost zaměstnanců v současné době nejvíce ovlivňují jejich manažeři. To, jak se zaměstnanci jejich vedoucí komunikují, jakou jim dokážou poskytnout zpětnou vazbu na jejich práci, jak je dokážou rozvíjet v jejich silných stránkách, atd. Proto si tolik nelamte hlavu jaké zrovna představíte nové benefity, ale namísto toho důkladně manažersky rozvíjejte vaše klíčové vedoucí pracovníky. Určitě se vám to na spokojenosti zaměstnanců, jejich nižší fluktuaci a prosperitě firmy mnohonásobně vrátí…